پویش

مختصری درباره اپلت جاوا (Java Applet)

يكشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۳، ۰۶:۵۲ ب.ظ

اپلت جاوا

اپلت جاوا (Java Applet) برنامه‌ای کوچک و نوشته‌شده به زبان جاوا می‌باشند که توسط مرورگر صفحات وبی که خصوصیت اجرای اپلت‌های جاوا در آن فعال باشد می‌توان آنها را دریافت و اجرا کرد. اپلت‌ها به‌طورمعمول در داخل صفحه وب تعبیه و در بطنشان اجرا می‌شوند. کدهای اپلت به‌صورت ByteCode برای کاربر بازگردانده می‌شود. ByteCode مجموعه دستورالعمل ماشین مجازی جاوا (Java Virtual Machine) می‌باشد.


اپلت باید زیر کلاسی از کلاس java.applet.Applet باشد، کلاس اپلت رابط استاندارد بین اپلت و مرورگر را فراهم می‌کند. Swing نیز یک زیر کلاس ویژه از Applet بانام javax.swing.JApplet دارد که برای اپلت‌هایی که می‌خواهند از کامپوننت‌های Swing استفاده کنند، به کار می‌رود. اپلت‌هایی که بر اساس کلاس JApplet ایجاد می‌شوند، Swing Applet و اپلت‌هایی که بر اساس کلاس Applet ساخته می‌شوند، Pre-Swing Applet نام دارند.


بسیاری معتقدند که اپلت‌های جاوا نقطه شروع محبوبیت جاوا می‌باشد. درواقع مستقل از محیط بودن جاوا نقطه قوتش بود و مقارن بودن عرضه جاوا و رشد اینترنت از مؤلفه‌های پیشران محبوبیت جاوا تلقی می‌شود.


اپلت‌ها به‌راحتی ایجاد و در تمامی نسخه‌های جاوا قابل‌اجرا می‌باشند. از آن گذشته در صورت موافقت کاربر می‌توانند دسترسی کامل به ماشین سرویس‌گیرنده داشته باشند. اپلت‌ها جز در موارد مشخص‌شده، اجازه هیچ‌گونه دسترسی به فایل‌های ماشینی که در آن در حال اجراست ندارد. حتی در بعضی از مرورگرها، اجازه همین مقدار دسترسی نیز داده نمی‌شود. اپلت با هیچ نقطه‌ای از شبکه جز دستگاهی که ازآنجا بارگذاری شده است، نمی‌تواند تماس بگیرد و مهم اینکه اپلت نمی‌تواند هیچ برنامه‌ای را روی سیستم اجراکننده آن، اجرا کند. زمانی که یک اپلت از اینترنت دانلود می‌شود و در مرورگر وب اجرا می‌شود، ابتدا اپلت در یک محیط امن بانام SandBox اجرا می‌شود. علت این امر آن است که اپلت نتواند عملیات مخربی روی کامپیوتر مقصد انجام دهد؛ مانند خواندن یا نوشتن روی فایل‌ها.


اما همه‌چیز اپلت‌ها در مزیتشان خلاصه نمی‌شود! برای اجرای یک اپلت همیشه نیاز به Plug-in خواهید داشت. پلاگین جاوا در یک مرورگر چرخه حیات یک اپلت را مدیریت می‌کند. در برخی موارد نمی‌توان کاربر را ترغیب به نصب یک پلاگین بر روی مرورگر خود نمود، در برخی موارد نیز کاربر سطح دسترسی لازم برای انجام این کار را ندارد. علاوه بر ضروری بودن نصب پلاگین تا وقتی‌که ماشین مجازی جاوا اجرا نشود نمی‌توان یک اپلت را اجرا نمود، برای این منظور باید Java Runtime Enviroment نصب گردد.


منابع

- سایت شرکت تدبیر پویا

- مستندات اوراکل

- ویکی‌پدیا

- بلاگ پویش


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۳/۱۱

نظرات  (۴)

۱۱ خرداد ۹۳ ، ۱۸:۵۳ مصطفی رسول زاده

سلام دوست عزیز

سایت پر محتوایی داری . م.فق باشی .

خوشحال میشم سری هم به سایت ما بزنی و نظر بدی

http://kanooneghalam.blog.ir/

۱۱ خرداد ۹۳ ، ۱۹:۰۹ مینا بربست
سلام دوست عزیز سایت جالبی داری .
خوشحال میشم سری به سایت من بزنی و نظرتو راجبش بهم بگی
http://kanoonesetayesh.blog.ir/
سلام
وبلاگ پر محتوایی دارید
۲۱ خرداد ۹۳ ، ۱۳:۱۷ محسن عروجی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی