پویش

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است

گوگل دودل و اروین شرودینگر

12ام آگوست، سالروز تولد اروین شرودینگر(Erwin Rudolf Josef Alexander Schrödinger) فیزیکدان برجسته اتریشی می‌باشد که در سال 1887 دیده به جهان گشود، اروین بر روی تئوری موج مشارکت داشت و نتایج اساسی در زمینه نظریه کوانتومی از مکانیک موج او تشکیل شده است. مکانیک کوانتومی، گربه شرودینگر و معادله شرودینگر از نتایج تحقیقات وی با همراهی دانشمندان بنام روزگار خود بوده است. او در سال ۱۹۳۳ به همراه پل دیراک فیزیکدان انگلیسی به خاطر ایده مکانیک موج برنده جایزه نوبل در فیزیک شد.

بر همین اساس گوگل جا نمانده و به مناسب سالروز تولد این فیزیکدان مشهور، Doodle را به کار انداخته و لوگوی جستجوی گوگل را تغییر داده است. ایده این لوگو از «گربه شرودینگر» نشئت می‌گیرد. گربه شرودینگر یک آزمایش فکری در فیزیک کوانتمی است که در سال ۱۹۳۵ توسط اروین شرودینگر ابداع شد. سناریوی آزمایش ارائه یک گربه است که بسته به یک رویداد تصادفی زودتر، ممکن است مرده باشد یا زنده.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مرداد ۹۲ ، ۲۰:۰۱
شهاب حنفی نیری

آیکافی

وقتی دلت قهوه می‌خواهد و یاد کافه‌های جمع و جور می‌افتی، وقتی هر طرف که رو می‌کنی دانه های خوش عطر و طعم قهوه جلوی چشمانت ظاهر می‌شوند، باید سری به آیکافی بزنی تا یک دل سیر در مورد قهوه و کافه بشنوی و بخوانی. آیکافی بسیار فنی‌تر به قهوه نگاه می‌کند، برای تازه کارها شروع خوب‌یست و برای حرفه‌ایها یادآور خاطرات دلنشین. شعار آیکافی این است «قهوه آدم‌ها را به هم نزدیک‌تر می‌کند».

آیکافی بخش‌های متنوعی دارد، قهوه‌خانه | کافه‌ها | فروم | وبلاگ. همین‌طور مطالب جالبی درباره فرهنگ تاریخ قهوه، قهوه درمانی، قهوه و هنر و ... منتشر می‌کند. اگر قهوه دوست هستید به آیکافی سر بزنید و لذت ببرید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ مرداد ۹۲ ، ۱۳:۵۲
شهاب حنفی نیری

هدست تمرکز(Focus Headset)

هدست تمرکز(Focus Headset) با استفاده از مقادیر کمی از جریان الکتریکی اقدام به تحریک قشر جلوی مغز می‌نماید و در نتیجه اثرات کوتاه مدت مثبتی در افزایش تمرکز برای بالا بردن توانایی بازی به وجود می‌آورد. این وسیله برای علاقمندان به بازی(18 سال به بالا) ساخته شده و به قیمت 250 دلار به فروش می‌رسد.

با وجود جذابیتی که Focus دارد و از طرفی به معرض ظهور رسیدن تکنولوژی‌هایی که شاید روزی خواب آن را می‌دیدیم، نگرانی خاصی پیرامون استفاده از آن وجود دارد. تولید انبوه فناوری‌هایی همچون Focus در آینده هر چند ممکن است پاسخی به نیازهای مصرف کنندگان باشد، ولیکن جامعه پزشکی در مورد تأثیراتی که استفاده مداوم این‌گونه وسیله‌ها ممکن است به جای بگذارند در بی خبری توأم با شک به سر می‌برد.

Focus از تکنیکی که tDCS نامیده می‌شود استفاده می‌کند، در این تکنیک جریان مستقیمی به غشای جلویی مغز ارسال می‌شود که از آن برای دستیابی به اثرات مختلف استفاده می‌شود. بررسی‌ها نشان داده است که تحریک جزئی می‌تواند اثرات مثبتی بر روی مغز سالم داشته باشد، این تأثیر بر روی دستگاه تمرکز موجب بهبود در یادگیری و حافظه، بالا رفتن آستانه درد و بهبود استفاده از دست قالب می‌گردد.

به نظر می‌رسد که تکنیک tDCS در کوتاه مدت اثرات سوء نداشته باشد، از آن گذشته شما هیچ دردی حس نخواهید کرد. سال گذشته نتایج تحقیقاتی در Neuroscience Letters منتشر شد که نتایج آن نشان می‌داد چگونه tDCS می‌تواند در حل معما موثر باشد. در این تحقیق 33 نفر در دو حالت اقدام به حل معما می‌کردند، در حالت اول هیچ استفاده‌ای از تکنیک tDCS نشد و در حالت دوم شرکت کنندگان تحت تأثیر tDCS بودند. نتایج تحقیق بسیار جالب توجه بود، در حالت اول هیچ کش موفق به حل معما نشد و در حالت دوم 40% شرکت کنندگان در تحقیق موفق به حل معما شدند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مرداد ۹۲ ، ۱۲:۳۷
شهاب حنفی نیری